Något som blivit allt mer populärt med åren är den klassiska cykelsemestern, men det gäller att veta i vilken stad man ska cykla.
När man ska ge sig ut och i världen gäller det först och främst att tänka på cykelturen ur ett säkerhetsperspektiv. Till exempel är det bra om man läser på om olika regler för cyklister i det land man vill cykla i för precis som i Sverige kommer det ständigt nya regler för att förbättra trafiksäkerheten för cyklister. Tittar man till exempel på cykelkulturen i Paris, som förr beskrevs som ett inferno av bilar och cyklister om vartannat på gatorna, ser man idag ett cykelparadis.
Cykla i Paris
Tack vare att cykelbanorna byggdes av kommunen när lånecykelsystemet Vélib infördes 2009 är Paris idag en stad man mer än gärna vill cykla i. Så numera är Paris verkligen en riktig cykelstad värd att besöka. Till exempel skriver DN att en cykeltur utmed Seineflodens kajer är ett måste om man bestämmer sig för att cykla i staden. Och något som är positivt är att man enkelt och billigt kan hyra vélibcyklar som turist och ta sig omkring i staden då det finns omkring 14 000 cyklar att tillgå och hela 40 000 stationer att parkera dem i. Men om du vill ha hjälm får du stå för den själv.
Dyrt att cykla i London
Om man väljer bort Paris och istället far till London kan man vänta sig en hel del skillnader. Till exempel har man inte alls många cykelbanor och dessutom så är det ganska dyrt att ta sig runt här med cykel då cyklarna måste bytas ut varje halvtimme. Så trots att det endast kostar 2 pund för att hyra cykel i 24 timmar eller 10 pund för att hyra cykel i sju dagar kan kostnaden stiga om du behåller samma cykel i mer än trettio minuter. Då läggs nämligen en straffavgift på som stegvis ökar i kostnad ju längre tid cyklisten behåller cykeln utöver de trettio minuterna den får lånas. Skulle man exempelvis glömma att byta cykel i ett hel dygn kostar det hela 150 pund – lika mycket som det kostar att köpa en cykel.